Siena

Hej lite tråkigt för internet funkar inte i mitt rum så kan inte ladda några bilder. Skriver ändå några rader för dagens utflykter. (Skriver i mobilen). Vi åkte till kulturstaden Siena som har varit huvudorten i Toscana men fått ge vika för Frorens som idag är den största staden. Staden har en mycket intressant historia. Här finns även den vackraste katedralen från 1200 talet. Siena ligger på pilgrimsvägen Francigena som går från Canterbury i England till Rom och vidare till Jerusalem. Siena är även känd för sina kapplöpning som äger rum två gånger om året och det är dom olika kvarteren i staden som tävlar med varandra. Det finns ett mycket fint torg mitt i staden och det är där man tävlar om äran att vara bäst även om det bara är hästen som kommer i mål så vinner kvarteret som har hästen. Mycket spännande tävling och hela staden är ute och tittar på 50 000 människor. Efter besöket i staden åkte vi till pilgrimsleden och promenerade ca 6 km. Hoppas kunna få igång nätet i morgon, får sätta mig nere i något av sällskaps rummen så kan jag sätta upp mina fantastiska bilder som jag har tagit idag på min platta. Vi hörs igen. Ha det bra. Kram Raija.

Kommentera här: