Montenegro

Hej nu tar vi resten av Montenegro.
Vi fortsätter vår resa från Budva till en stad som heter Kotor på Italienska Cattaro. Gamla staden är den bäst bevarade medeltidsstaden vid Adriatiska havet, staden  är grundad ca 400 år f.kr.
En otroligt vacker gammal stad med många smala gator, små butiker och många restaurangen. Vi hade gott om tid att gå runt och beundra dessa vackra byggnader gamla kyrkor och museer. Till slut var vi tvungna att sätta oss på ett café och dricka lite kallt,  värmen tar på krafterna och man måste dricka en massa vatten.

Staden Kotor är med på Unescos  världsarvslista.
Efter Kotor åkte vi vidare till en liten ort, där vi tog en båt ut på havet bara en tio min resa. Där besökte vi en kyrka på en ö. Det finns en legend om denna ö.
Det var två fiskare ute på havet och den andra blev så sjuk och dom visste inte hur dom skulle göra. Men som ett under så såg dom Jungfru Maria och den sjuka fiskaren blev frisk. Ett mirakel hade hänt, fiskarna återvände hem och berätta för byborna och då bestämde man att på denna plats bygga en kyrka för Jungfru Maria. Sagt gjort , man började samla allt möjligt  för att dumpa i vattnet men det blev ingen o. Till slut kom man på att erövra  Turkiska piratbåtar och dumpa dom båtarna på detta ställe,  det gick många år, över hundra år innan man fick ön på fast grund och att man kunde påbörja byggandet av kyrkan. Nu står kyrkan där på ön och den besöks dagligen av byborna och av många många turister.

Nu närmar sig Montenegro turen sitt slut och vi återvänder till Dubrovnik  efter tolv timmar.
En intressant tur men inte så intressant  guide den här gången.
Resan var inte heller så bekväm i och med att vi fick sitta i en minibuss med ganska så trånga säten och inte så bra luftkonditionering.

Men som jag säger, allt går med lite positivt tänkande och en sak som  även är mitt måtto, det finns inga problem det finns bara lösningar.
 Nästa dag åker vi hem och I  sittandes stund är jag redan hemma. Resan gick bra. Vi hann ta ett dopp på vår strand ca sju minuters  promenad från huset där vi bodde.
Det kommer jag att berätta en annan dag. Ha det så bra.